Sila masuk

Thursday, March 25, 2010

Pelajaran untuk hari ini..


Salah satu contoh yang boleh membuatkan orang bawah feel down

"Terbakar..", terbakar hati kena sound free dengan big bos.

"Huh..kalau yer pun..panggil la masuk bilik..ni free2 kena sound trouble depan-depan orang", merungut hatiku.

"Boleh tahan juga mulut orang tua nie..macam dah tak waras..kalau dikutkan akal bodoh mahu sahaja aku menjawab..nasib baik hormat tu ada lagi..", memberontak hatiku.

"Kalau iya pun aku silap..control la words tu skit..ni intonasi je pun boleh buat orang terbakar", meluap-luap rasa di dada.


Satu refleksi biasa seorang dewasa apabila dimarahi. Bengang..terbakar..angin dan sewaktu dengannya.


Tuntutan bayaran untuk fasilitator Program Pembangunan Keluarga Islam (PPKI) dan Program Pembangunan Sosial (PPS) mempunyai dua version jadual. Aku pun keliru..kesilapannya berpunca di mana. Kebiasaannya ketika tuntutan bayaran diajukan kepada MAINPP pada hujung bulan, jadual yang telah disediakan pada awal bulan lah yang akan dihantar yang telah disemak keabsahannya pada awal bulan juga. Bayaran adalah berdasarkan jadual yang dihantar kepada MAINPP. Bergantung kepada semakan yang telah dilakukan pada awal bulan, letterhead yang ditandatangani aku terus proceed melainkan aku hanya menyemak jumlah tuntutan yang patut dibayar oleh pihak bank. Rupa-rupanya pembantu telah terdelete beberapa columm dalam jadual yang sememangnya telah disemak. Maka bermulalah kekeliruan dan kesalahan.

Sebagai pegawai yang bertangunggjawab aku la yang kena.Sobs3.. :(

Btw..belajar dari kesilapan..perlu check detail detail detail and again and again and again..dan jangan bergantung pada pembantu sepenuhnya. Perlu check lagi walaupun untuk kali kedua dan ketiga.

p/s: Terpikir jugak..kalau jd bos boleh ke kalau marah control emosi and jgn letak andaian yg negatif pada org bawah. Such kind of negative assumption make us down..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...