Sila masuk

Wednesday, March 10, 2010

Membudayakan nilai-nilai murni- Gem

Barisan panelis dari kiri: Tan Sri Dato' Mohd Yusuf Hitam, Pak Wan Khair (Usm), Dr Azlinda (Usm), Ustaz Elyas Zakaria (Mainpp) dan Dr. Mohd Ghazali Abdul Ghaib (Presiden Gem)

Dr Azlinda Azman


Semalam aku sempat hadir ke Seminar Kebangsaan Ke-2 yang bertemakan "Kasih Sayang Antara Generasi Membanteras Penganiayaan Sesama Insan" yang dianjur oleh Persatuan Gerontologi Malaysia (GEM) dengan kerjasama JKM dan KPWM yang bertempaty di Hotel Cititel, Penang Road.

Suatu usaha murni yang dilakukan oleh GEM selepas kebelakangan ini masyarakat dihambat dengan pelbagai bentuk penganiayaan generasi tua kepada kanak-kanak. 3 pembentang telah dijemput hadir iaitu Dr. Azlinda Azman dari USm, En. Wan Khair Wan Chik seorang kaunselor dan Ustaz Elyas Zakaria dari MAIPP.

Pembentangan oleh Dr. Azlinda Azman amat menarik perhatianku kerana pembentangannya yang bersifat akademik dan problem solution. Tajuk kertas kerja ialah "Membudayakan nilai-nilai murni dan keutuhan keluarga".

Beberapa point yang ingin dikongsi disini ialah penekanan Dr. Azlinda kepada beberapa perkara

Pertamanya konsep nilai merujuk kepada pegangan individu akan sesuatu perkara mengikut pengalaman, pemahaman dan pemerhatian yang telah dilalui. Ini bermakna (sebagai contoh) individu yang tabiat dirinya ialah menghormati orang tua pasti ia membesar dalam persekitaran yang menitikberatkan sikap hormat-menghormati. Sebaliknya seseorang yang ringan mulutnya menuturkan kata-kata lucah, dalam tempoh tumbesarannya, telinganya selalu dihadapkan dengan ungkapan-ungkapan sedemikian oleh orang sekelilingnya.

Keduanya nilai yang dipegang individu selalunya diwarisi dan ditanam oleh ahli-ahli keluarga dan melalui persekitaran yang mempengaruhi kehidupan individu tersebut.
Ketiganya halatuju, pandangan dan kelakuan individu banyak bergantung kepada pegangan nilai tertentu. Oleh kerana pengaruh nilai yang kuat ini, maka penting individu diterapkan dengan nilai-nilai yang boleh meningkatkan lagi pengalaman yang lebih positif.
Kesimpulan ringkas yang ingin dinukilkan disini untuk membudayakan nilai-nilai murni perlu datang dari keluarga yang cemerlang, keluarga yang cemerlang pula pasti datang dari individu yang cemerlang, individu cemerlang pula dari keluarga cemerlang, keluarga cemerlang pula pulak dari individu cemerlang..hah..!! pi mai pi mai...bagaikan ayam dan telur..yang manakah jadi dulu..????

p/s: Kalau kita seorang yang bertanggungjawab pasti kita akan memecahkan kebuntuan kejadian ayam dan telur dan menjadi seorang revolusioner sekurang-kurangnya demi kebaikan zuriat kita sendiri. Sah ia tidak lagi buntu..ia adalah peranan dan kesedaran individu itu sendiri..!!!
p/s: Masih mencari dan mencari untuk sebuah legasi..
ربنا هب لنا من أزواجنا وذرياتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...