Sila masuk

Wednesday, September 22, 2010

Bakal tenggang moden..


Pagi hari ini..

Seperti biasa ketika sedang bersiap-siap untuk ke office ..siaran Malaysia Hari ini menjadi teman. Sekali sekala..perbincangan mereka menerjah rongga telinga. Saat itu tajuk yang dibualkan ialah Tenggang Moden. Tetamunya ialah Datuk Khairul Anwar seorang pengamal undang-undang mengupas tajuk tersebut dari kaca mata undang-undang.

Suatu yang melekap dan memasuki rongga telinga ialah kata-kata beliau bahawa hubungan anak dan ibu dan bapa pada hari ini adalah berdasarkan material dan wang ringgit. Anak pulang ke kampung halaman hanya sehari dan seketika namun mengumpan jiwa ayah dan bonda dengan pemberian wang ringgit. Walhal ayah dan ibu tidaklah mengharapkan sangat umpanan sebegitu bahkan peruntukan masa yang agak lama adalah teramat memadai. Itu hanya sekelumit..berdozen-dozen lagi kisah ketidakperihatinan sang anak bahkan seumpama tenggang sering kita dengar pada hari ini.


Dua hari lepas..

Ketika sedang membayar pembelian beberapa jenis barangan di satu-satunya kedai runcit yang terdapat di Desa Pinang 2..seorang kanak-kanak dalam lingkungan umur 5-6 tahun meluru dengan membawa sekotak air yang diambil dari peti sejuk kedai sambil bertanyakan harga dengan suara yang tinggi.

"Seringgit lima kupang..ni tak cukup lagi lima kupang", jawab aunty berbangsa India si penjaga kedai.

"Haaaaaahh..daah tu yang mana yang seringgit..????!!", soal budak itu dengan nada kurang ajar. Terkejut aku dengan nada sebegitu dari seorang kanak-kanak.

Aunty tersebut berjalan ke peti sejuk dan mengambil minuman bertin yang berharga seringgit lalu menunjukkan kepada kanak-kanak tersebut.

"Ayaq tinnn..!! mana aku mauuu..!!Ahhhhhh..!! aku nak ayaq kotak..!!!", protes budak tersebut tidak bertempat sambil menampar-nampar pintu peti tersebut. Satu reflection yang tidak wajar tambahan penjaga kedai dan dia bukanlah saling kenal-mengenali.

Aku yang dari tadi asyik memerhati....merenungnya dan memandang aunty tersebut sambil menggeleng-gelengkan kepala sebagai makluman tingkah sebegitu adalah amat tidak wajar dilakukan oleh budak kurang ajar itu. Ikut kemahuan..mahu sahaja budak tu aku jerkah dan tak pasal-pasal tangan yang berkondisi biasa terketaq-ketaq.

Bermain di kotak fikiran..di manakah silapnya didikan anak kecil itu. Apakah di rumahnya, itulah jua contoh teladan ibu dan ayahnya? Sudah pasti karekter itu adalah hasil hadaman minda dan fikirannya semenjak lahir masakan dia boleh bertindak begitu.

Andai ibu dan ayahnya tidak peduli akan kekurangan tersebut dan membiarkan dia membesar dengan karakter itu sudah pasti ia akan mewujudkan lagi seorang tenggang dalam tempoh 10-15 tahun akan datang..sang tenggang moden.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...