Sila masuk

Friday, February 26, 2010

Kursus ISO 9001:2008

ISO ooohh ISO..!!!



24 dan 25 Februari lepas aku diarahkan untuk hadir kursus dokumentasi ISO 9001:2008 di Malaysia Productivity Corporation (MPC) Wilayah Utara, Kepala Batas, Pulau Pinang.

Perancangan Pengarahku ialah untuk mendapatkan pengiktirafan ISO untuk sistem E-Munakahat Negeri Pulau Pinang.

"Cabaran besar menanti", keluh hatiku. Memang diketahui umum, ISO ialah satu piawaian standard antarabangsa bagi setiap produk atau perkhidmatan.

Mampukah aku lakukan???

"Macam mana ustaz kursus semalam?", tanya Ustazah Su ketika terserempak di luar dewan ketika sambutan Maulidur Rasul.

"Entah lah ustazah, SUK pun antar 4 orang ni kita hantar sorang ja", jawabku.
"Tapi....", aku menyambung kata. "kalau pengarah bagi masa kat ana sampai hujung tahun ni insyaAllah boleh kot kalau pun tak sempurna, tapi kalau dia nak dalam masa 3 bulan..memang ana tak boleh la..dokumentasi pun dah complicated", aku meluahkan rasa.
"Jawabnya ana tak buat kerja lain dah la", sambungku.

"Tak pa ustaz, pelan-pelan na", consult ustazah Su.

Sememangnya Kursus ISO yang dihadiri memang sangat tough, sudahlah otak ni dah lama tak masuk kelas tiba-tiba masuk kelas dan kena fokus pada benda yang sangat rumit. Bagaikan enjin motosikalku yang beberapa minggu tak dihidupkan, sekali nak start enjin, pasti lenguh kaki, sakit hati dan silap-silap hari bulan kasut@selipar pun boleh rosak.

Suatu ketika pada 2 jam pertama pada hari pertama kursus, otak bagaikan terkejut menyebabkan terus tiba-tiba mengalami sakit kepala yang amat sangat. Nasib baik dibekalkan air mineral dan chocolate..dapat juga aku pujuk-pujuk balik otakku ini. "Haihhhh..", mengeluh jugak aku.

"Allahumma yassir wala tu'assir", tayar tubeless.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...