Sila masuk

Tuesday, May 15, 2012

Kesiannya kita..baru ja nak kaya..

Manusia itu miskin dan papa kedana. Namun, beruntunglah mereka kerana Tuhan mereka Maha Pemurah dan amat luas kasih sayangNya. Justeru, setiap kebaikan yang dilakukan akan dibalas dengan sepuluh kali ganjaran. Sekalipun kebaikan tidak tercapai untuk dilaksanakan, sekadar terdetik niat di pelusuk hati, tetap dikurniakan satu ganjaran sebagai balasan. Betapa pemurahnya Allah Tuhanmu demi mengkayakan hamba yang miskin. Namun ia ada syarat iaitu ikhlas.

Laba yang baru hendak menimbun, kadang-kadang ranap sekelip mata.

Sedang aku dan beberapa rakan menjamah makan tengah hari beberapa hari lepas, muncul Ahmad (bukan nama sebenar) untuk menyertai kami.

"Bukan hang dah beli makan ka tadi", sapa Hamid (bukan nama sebenar).

"Aku kesian dengan orang yang dok kat tangga tadi, dia kata dia tak dak duit nak beli makan, aku bagi nasi tu kat dia", jawab Ahmad.

Jawapan yang kelihatan murni namun peruntuh kebajikan yang baru sahaja beberapa ketika malaikat mempersembahkannya kepada Allah. 

Suatu ketika di suatu petang, ketika si suami sedang menghirup minuman petang bersama si isteri. Tidak semena-mena...

Si suami bersuara, "Isyhh..tadi kesianlah abg tengok sorang makcik ni kat masjid..baju koyak rabak, abg bagi lah 50 ringgit".


Rasa hendak bercerita tentang kebaikan yang dilakukan sering datang tanpa sedar atau spontan. Kebiasaannya ia disusuli dengan justifikasi seperti; supaya orang lain ambik iktibar dan turut melakukan perkara serupa. Walhal pertimbangan lain juga perlu diambil kira seperti; sekiranya aku cerita hal ini..sejauh mana sesuatu iktibar itu dimanfaatkan oleh orang lain. Seandainya benar..kita katakan alhamdulillah. Namun jika sebaliknya..alangkah indahnya jika kita diam dan melatih diri untuk menjadi seperti 'tangan kanan memberi tangan kiri tidak tahu'.

Hukamak ada menitip pesan, "Antara tanda seseorang memiliki ilmu bermanfaat yang sempurna ialah ia rasa memadai pengetahuan Allah (Allah tau) dan pandangan Allah".

Namun kesiannya manusia, apabila melakukan sesuatu kebaikan, dia merasa tidak puas sekiranya orang lain tidak tahu. Manusia akan berusaha untuk menjustifikasikan bahawa tindakannya itu wajar namun hakikatnya tindakan itu telah memiskinkannya semula selepas dia baru ja nak kaya. Kesian kita...

p/s: Peringat diri..perbanyakkan istighfar







No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...