Sila masuk

Wednesday, April 18, 2012

Kita siapa nak besar diri??

Semalam, selepas tamat waktu pejabat, deretan kenderaan akibat kesesakan di Jalan Pengkalan Weld luar dari kebiasaan. Pergerakan kenderaan hampir tiada kemajuan. Fuh!! pasti memenatkan.

Sebaik sahaja turun dari pejabat, aku terus bergegas mencapai 'kuda kriss' milikku bagi melihat apakah gerangan kejadian sehingga menyebabkan kesesakan yang sebegitu teruk.


Bahagianya aku yang bermotosikal mencelah dan menyelit.

Sejurus melepasi Stesyen MInyak Shell Pengkalan Weld, kelihatan seorang lelaki melayu dan cina sedang rancak berbual di bahu jalan, bertepuk bahu dan bergelak tawa di tepi sebuah Mercedess Benz E-Class dan sebuah Golf GTI yang menghalang sama sekali laluan kiri dari dilalui kenderaan sekalipun motosikal. Tidak kelihatan jelas, logo apakah di plat kenderaan. Namun pakaian dan kenderaan menceritakan mereka orang berkedudukan. Dengusan dan riak muka orang ramai langsung tidak menyentuh jiwa mereka. Hebat bukan?

Minggu lepas..

Menjadi kelaziman pada waktu tengah hari di restoran-restoran mamak dalam bandar George Town, orang ramai akan berbaris panjang untuk mendapatkan "isi perut". Namun tengahari tersebut, di Restoran Merlin, Lebuh Union, kelihatan 4 orang lelaki melayu pertengahan umur yang segak bergaya, bertali leher, rambut yang rapi, tanpa menyertai barisan yang panjang terus memesan nasi dan lauk tanpa mengendahkan orang ramai yang taat dan hormat untuk beratur. Hebat jugakkan mereka?

Mereka menzahirkan kesombongan atas kedudukan yang mereka rasa tinggi. Namun tidak pasti berapa sen nilai kedudukan tersebut di sisi Tuhan.

Apa reaksi orang ramai yang mengalami dua situasi di atas? Pasti tidak ada seorang pun yang melihatnya dengan kemuliaan dan ketinggian bahkan masing-masing akan melihatnya dengan jelek, sinis dan meluat.

Mengapa?

Kerana mereka mengambil sifat Allah lalu memakaikannya pada diri mereka. Perbuatan itu sekalipun kelihatan gah dan hebat namun ia jelik pada pandangan manusia apatah lagi di sisi Allah s.w.t.. Sifat yang dimaksudkan itu ialah al-Mutakabbir. Allah s.w.t. berfirman:

"Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan dia, Yang Maha Menguasai (alam), Yang Maha Suci (dari kekurangan), Yang Maha Sejahtera (dari kekurangan dan kecacatan), Yang Maha Pemberi Keamanan, Yang Maha Mengawasi, Yang Maha Kuasa, Yang Maha Gagah, Yang Maha Meninggi (al-Mutakabbir), maha suci Allah dari apa yang mereka sekutukan"
(Al-Hasyr:23)


Maka sifat-sifat itu selayaknya bagi Allah s.w.t. bagi menzahirkan kekuasaan, kehebatan dan ketinggianNya sebagai pentadbir alam dan pemuktamad kehidupan bukan untuk kita yang hanya merupakan seorang hamba!





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...