Sila masuk

Friday, May 21, 2010

Hidup perlukan sesuatu untuk refresh


Rupa-rupanya sudah lama "rumah" ini tidak dikemaskan..bersawang..berhabuk..berbau hapak..Adakalanya blog yang tidak diupdate bagaikan rumah hantu maya..tiada langsung keinginan untuk menjengah..kalaupun terjengah..rasa mcm ingin cepat keluar..tiada daya penarik.Kesibukan yang bermula April lalu membuatkan idea-idea segar untuk menulis di sini terbeku seketika.Untuk menulis pada waktu malam..sang otak kepenatan untuk berfikir melainkan idea-idea mengarut dan santai..pada waktu siang sangat setia dengan pen, surat-menyurat, catatan, discussion dan seumpamanya. Kesibukan mengajar betapa masa itu sangat bernilai dan kesibukan jugak mengajar betapa masa yang dilalui sangat terisi.

Semalam..8.30 pagi
Italic "Tettt..tettt..tettt..", handphone buerdering.
"Matudi..tolong check dalam kitab ayah yang hang ambik tentang perkara berkaitan dajal..dekat catatan kulit belakang", pinta abangku.
"Satgi ada soalan kat radio..abang chak tak ingat secara detail..check pastu habaq balik", sambung abang sulungku itu.
"Okay".

Aku terpaksa bergegas pulang ke rumah sekejap untuk mengambil kitab tersebut kerana slot Hiwar Islam di Kedah Fm adalah pada jam 3 petang nanti.

Dibelek-belek kulit ke kulit kitab lama tersebut..dengan tulisan jawi yang sukar dibaca..aku berjumpa dengan hal yang berkaitan dajal yang padaku agak menarik. Tanda-tanda kelahiran dajal. Bermakna tanda-tanda yang menunjukkan dajal sudah lahir. Terdapat 8 tanda iaitu:

1-Bertumpah darah sesama Islam
2-Apabila zina dihalalkan
3-Apabila riba dihalalkan
4-Apabila orang Islam berperang sesama Islam
5-Apabila amil mengambil harta secara paksa
6-Apabila orang Islam tidak mahu/minat belajar agama
7-Apabila orang Islam tidak mahu membuat amal
8-Apabila melambung harga-harga barang

Seakan-akan semua perkara tersebut sudah wujud..cuma yang tidak pasti bilakah dia akan muncul..kerana kemunculannya adalah satu kebenaran sebagaimana telah diceritakan oleh baginda S.A.W. dalam banyak hadis.

Penemuan ini menyebabkan, rumah kosong ini telah dikemaskan dari habuk-habuk dan sawang-sawang.

nota:
Hidup adalah untuk beramal..



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...