Sila masuk

Sunday, March 11, 2012

Najis meleret-leret...doa pun terkurung



Kaki melangkah memasuki pondok kecil yang sudah beberapa bulan tidak dijenguk..iltizam istiqamah keciciran..azam untuk memakmurkan kurniaan pondok kecil itu tidak kesampaian..lantas ia dibiarkan.., pintu dikuak..berkeriuk bunyi..sawang ankabut menyerkap muka melekat di rambut..hujung jemari pantas menyekanya..kaki melangkah ke dalam..kelam..dedaun tingkap ditolak..dikuak..berkeriau bunyi..cahaya suria menerpa masuk..kelihatan zarah-zarah kecil meriah berterbangan di celah laluan cahaya seakan gembira kepulangan penghuninya..,bucu pondok kecil di cari..melegakan lelah badan buat seketika..tubuh menyandar..kaki melunjur..fikiran berselerak..memerah sel otak memikirkan beberapa karenah hidup sepanjang perjalanan tadi membawaku kepada suatu ketika..

Ketika aku tinggal di Kuala Lumpur beberapa..dilamar oleh seorang kenalan atas kenalan untuk mengajar mengaji kepada anak-anaknya pada setiap pagi Sabtu. Suatu ketika di kalangan sabtu-sabtu tersebut..seusai ayat terakhir ditamatkan..si ibu menghampiri dan mengajak aku untuk berbincang seketika di sudut rumah yang agak terpencil. Perbincangan berkisar kepada kedegilan anak-anak untuk solat dan melawan cakapnya. Si ibu bagaikan sudah habis cara bagaimana untuk memahamkan anak-anaknya tentang solat dan bercakap baik. Puas petua segala petua dari khazanah kutub diamalkan, begitu juga dengan panduan pedoman dari para guru dituntut dan dipraktiskan, tidak ketinggalan dan menjadi amal ialah doa pada setiap kali solat sejak bertahun-tahun dahulu..namun usaha bertahun-tahun tidak menemui jalan. Anak-anak kekal sebegitu..tidak sebati dengan solat dan bercakap baik terhadapnya dan suami. Buntu ialah konklusi keadaan si ibu.


Baru-baru ini..perkara serupa bertamu lagi. Seorang arkitek yang secara tidak sengaja menjadi teman bualan beberapa bulan lalu di satu program di Masjid Negeri dan kami bertemu beberapa kali selepas itu..menjemputku bertandang ke rumahnya yang terletak di sebuah kawasan eksklusif di Bayan Baru. Sejurus tiba dan baru hendak melabuhkan punggung di sofa empuk..tiba-tiba sang arkitek ini tergamam kerana anak lelakinya yang keempat yang baru berusia 3 tahun setengah kelihatan basah di kelangkang seluarnya dan cecair itu meleret-leret di lantai. "Adik nak kencing kenapa tak bagi tau papa", respon ringkas sang arkitek lantas ditinggalkan aku sendirian untuk dia menguruskan anaknya dahulu.

Beberapa ketika datang pembantu rumah membawakan mop dan leretan kencing anaknya sekadar dimopkan sahaja. Kemudian perbualan kami, berkisar kepada anak-anaknya yang lelaki dan perempuan yang degil walhal pelbagai usaha dan tunjuk ajar telah diusahakan. Pasrah dengan keadaan dirinya dan isteri, dia mempersoalkan perihal doanya yang tidak diperkenankan Tuhan.


Sama seperti sang arkitek..perihal si ibu tadi menguruskan najis di dalam rumah tidak sempurna. Beberapa ketika mengajar anak-anaknya mengaji..telah menarik perhatianku bagaimana di sibu menguruskan najis kencing yang berlaku di dalam rumah. Itu belum diperhalusi saat anak kecil dan besar kencing berdiri di bilik air..memercik kencing mengenai seluar.. mengenai kaki..tidak dibasuh dan terus melangkah keluar dari bilik air lalu membawa najis ke serata rumah kaki melangkah, antara pengamatanku sepanjang berada disitu. Fikiran lantas menghubungkan keadaan alpa pengurusan najis yang tidak sempurna dengan ratusan dozen doa kepada Allah yang dikatakan tidak didengari Tuhan.

Mungkin kita pernah mendengar hadis Nabi s.aw. yang berbunyi:

" Seorang lelaki yang melakukan perjalanan jauh, rambutnya kusut dan berdebu lalu menadahkan kedua tangannya ke langit seraya berdoa, Ya Rabb..ya Rabb..sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya dari haram, dicukupkan dari yang haram, maka bagaimana mungkin dikabulkan doanya".
(Riwayat Muslim)

Dalam matan hadis tersebut yang lengkap..Nabi s.a.w. bersabda terlebih dahulu:

"Wahai manusia, sesungguhnya Allah Taala adalah Maha Baik, tidak menerima kecuali yang baik dan sesungguhnya Allah memerintahkan para rasul dengan firmannya: "Wahai utusan-utusanku, makan dan minumlah yang baik baik-baik dan kerjakanlan amal yang soleh" (al-Mukminum:51) dan Allah berfirman " Wahai orang-orang yang beriman, makanlah dari rezeki yang baik-baik yang kami telah kurniakan"al-Baqarah:172)"
(Riwayat Muslim)

Makanan yang halal..pakaian yang diperolehi dari sumber rezki yang halal adalah asas utama penerimaan doa di sisi Allah s.w.t.. Namun suatu perihal yang jarang dititik berat oleh kita ialah penyediaan ruang yang bersih dan suci di dalam rumah dan halal untuk solat. Maka pengurusan najis di rumah menjadi soal. Ramai yang tidak ambil kisah. Keluar dari bilik air tanpa kaki dibasuh..kencing anak-anak yang dilepas di dalam rumah tidak dibasuh dengan sempurna..air mutlak yang tak jelas kefahamannya.

Apakah pengabaian kepada perkara-perkara tersebut menjadikan amal ibadah kita akan diterima atau secara khususnya doa kita diterima? Bukankah pengabaian perkara-perkara tersebut menjadikan telapak kaki kita melanggani najis? yang menyebabkannya menjadi haram untuk kita berdiri dan sujud di depan Allah lantas ia menjadikan amal ibadah kita sia-sia. Maka sewajarnya kita menjadikan ia agenda utama sepertimana kita memastikan sumber untuk diisi perut adalah dari sumber yang halal. Moga-moga kita beroleh keberkatan dalam hidup. Amienn.

p/s: Situasi yang berlaku di rumah si ibu dan arkitek mungkin hanyalah salah satu sebab dari sebab-sebab yang hanya Allah sahaja Yang Maha Mengetahui,

a

2 comments:

Zu Nurain Ahmad said...

Perkara penting yang diambil ringan. Thank you for the peringatan =)

tayar tubeless said...

sama-sama =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...