Sila masuk

Thursday, January 1, 2009

Pakcik Garang dan aku yang cool

Selepas sahaja diselamatkan dalam kelemasan warna..aku bertekad untuk terus pergi ke pusat servis Perodua di Au Keramat. Tension jugak..nak buat appoinment servis..taliannya asyik sibuk..puas di hubungi sejak sebelum cuti Krismas lagi..namun hampa.

Aku bernasib baik kerana ketika sampai di situ..servis keretaku masih boleh diterima walaupun hadir tanpa appoinment. "Pukul 5.30 baru siap encik", respon kerani pendaftaran. "Huh..lamenyer..takpelah saya tunggu", alang-alang dah datang baik aku tunggu je walaupun ketika itu jam baru menunjukkan pukul 2.45 ptg.

Aku melabuhkan punggung di salah satu kerusi ruang menunggu. Beberapa naskah akhbar berselerak di atas meja. Seorang pakcik lingkungan 50-an kusyuk membaca sebuah majalah dan menempatkan majalah tersebut di atas meja yang sama. Aku mengambil Utusan Malaysia diselak helaiannya dan tanpa ku sedari..."Sory..!!! Excuse me..!!", tinggi suara lelaki tua itu sambil menghadiahkanku satu raut wajah yang begitu menyentak perasaanku. Baru aku tersedar helaian akhbarku menutup majalah yang sedang dibacanya. Aku cuai lantas bermulut "Maaf", sambil memandang wajahnya yang mencuka garang itu. Terdetik hatiku "Kenapa pakcik ni tunjuk muka sampai macam tu sekali..bukannya aku sengaja pun".

Keadaan itu menginsafkanku bahawa kita sebagai manusia perlukan pertimbangan yang wajar dan patut sebelum menunjukkan sebarang eksperesi muka kerana itu mencerminkan penilaian orang lain terhadap diri kita. Seperti terdapat dalam satu kaedah fiqhiyyah " Nahkumu bizzawahir wa natrukus sarair lillahi Taala". Kita menilai sesuatu dengan wajah luaran, adapun yang bersifat dalaman atau tersirat diserahkan pada Allah.

Apa-apa pun persepsi spontan aku terhadap pakcik itu ialah dia seorang yang bengis dan pemarah. Orang bengis dan pemarah kurang disukai oleh orang sekelilingnya mereka kelihatan seakan-akan kurang bijak. Namun beberapa ketika aku terfikir, mungkin pakcik ini angin sebab menunggu keretanya terlalu lama. "Kesian dia".



p/s: Aku nak jadi orang yang cool but sometimes my tongue faster than my mind.

1 comment:

oozing87 said...

hehe
betul..kdg2 xsempat nk pk,
da ckp je trus

haih~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...